Bugün, 28 Ocak 2025, tarihe adını altın harflerle yazdıran Vecihi K-VI'nın ilk uçuşunun yıl dönümü. Bu tarih, Türkiye'nin havacılık tarihindeki uzun ve çetrefil yolculuğunun da simgesidir. İlk Türk uçağı Vecihi K-VI'nın başarı öyküsü, aynı zamanda Vecihi Hürkuş'un azmini, karşılaştığı engelleri ve ülkesine olan sarsılmaz bağlılığını gözler önüne seriyor. KIZILELMA ve AKSUNGUR gibi milli gurur projelerimizin temelleri, Hürkuş'un mücadelesine dayanıyor. Selçuk Bayraktar'ın KIZILELMA'nın ilk uçuşunda bahsettiği "takozlar", aslında Türkiye'nin havacılık sektöründe yıllarca karşılaştığı bürokratik engelleri, kaynak yetersizliğini ve vizyon eksikliğini sembolize ediyor. Bu engeller, sadece Vecihi Hürkuş'un değil, Nuri Demirağ gibi birçok öncü ismin de ilerlemesini engelledi. Onların hikayeleri, bugün ulaştığımız noktayı daha da anlamlı kılıyor.

Vecihi Hürkuş: Havacılığın Öncüsü

Vecihi Hürkuş, sadece ülkemizin ilk uçağını üreten bir isim değildi. İstiklal Savaşı'nda savaşan bir pilottu, havacılık okulu açan bir eğitimciydi, ilk Türk Hava Yolları'nı kuran bir girişimciydi. Tayyare Makinist Mektebi'nden mezun olduktan sonra, Birinci Dünya Savaşı'nda Bağdat Cephesi'nde görev yaptı ve bir uçak kazasında yaralandı. İyileştikten sonra Yeşilköy'deki Tayyare Mektebi'nden pilot diplomasıyla mezun oldu. İlk uçuşunu Mayıs 1916'da gerçekleştirdi. Daha sonra Kafkas Cephesi'nde Rus uçağını düşüren ilk Türk pilot oldu. Ruslar tarafından düşürülüp esir düştükten sonra bile kaçarak havacılık yolculuğuna devam etti. Bu azmi ve cesareti, kendisi gibi yurtsever birçok kişiye ilham kaynağı oldu.

Vecihi K-VI: İmkansızlıklara Karşı Bir Zafer

1924 yılında, Yunanlılardan kalan uçak parçaları ve kereste dükkanından temin ettiği malzemelerle Vecihi K-VI'yı üretti. Ancak uçuş izni almak için yaptığı başvurular, teknik heyetin yetersizliği nedeniyle sonuçsuz kaldı. Hatta ilk uçuşunu "izinsiz" yaptığı için tutuklandı. Bu olay, o dönemin bürokratik engellerini ve havacılık sektöründeki vizyon eksikliğini gösteren önemli bir örnektir. Vecihi K-VI'nın 28 Ocak 1925'teki ilk uçuşu, imkansızlıklara karşı elde edilen bir zaferdi. Bu zafer, bugün ulaştığımız teknolojik gelişmenin temeli oldu. Vecihi K-VI’nın tarihi uçuşunun arkasındaki azim ve kararlılık, gelecek nesillere ilham vermeye devam ediyor.

Milli Gurur Projelerimiz: Vecihi Hürkuş'un Mirası

Vecihi Hürkuş'un mücadelesi, bugün Milli Muharip Uçak KAAN, KIZILELMA ve AKSUNGUR gibi Savunma Sanayii projelerimizin yolunu açtı. Bugün, yüksek teknoloji alanında elde ettiğimiz başarılar, geçmişte yaşanan zorlukları ve Vecihi Hürkuş gibi öncülerin mücadelelerini asla unutmamamızı gerektirir. Onların mirasını yaşatmak ve "takozları" kaldırmaya devam etmek, geleceğimizi inşa etmek için olmazsa olmazımızdır. Havacılık sektöründeki gelişmeler, Hürkuş'un hayallerinin birer birer gerçekleşmesidir. Bu başarılar, Türk mühendislerinin yeteneklerinin bir göstergesidir ve aynı zamanda, bağımsız bir Türkiye'nin güçlü bir savunma sanayine sahip olmasının önemini vurgular.